Split payment

W branży księgowości stale coś się dzieje – nie dziwi zatem fakt, że wiele osób nie nadąża za nowościami i ma mnóstwo pytań o bieżące czy dawniejsze rozwiązania. Ostatnio coraz głośniej jest o tak zwanym split payment, czyli specjalnym sposobie rozliczania, oznaczającym mechanizm podzielonej płatności. Co on dokładnie oznacza i jak to wszystko działa?

Podzielona płatność – czyli co?

Nazwa słusznie wskazuje, że mechanizm podzielonej płatności oznacza, iż regulacja należności następuje w podzielony sposób. W tym przypadku nie oznacza to jednak, że na przykład ktoś płaci w ratach, tylko że zapłata trafia na dwa rachunki – jest zatem podzielona. Dlaczego? Z uwagi na istnienie podatku VAT. Część zapłaty za towar czy za wykonaną usługę trafia na rachunek bankowy dostawcy, a druga część na specjalny rachunek VAT. Pierwsza część zapłaty to jej wartość netto, a druga to właśnie kwota podatku VAT, który jest do uregulowania.

Split payment – dla kogo?

Rozliczenie podatku tą metodą obowiązuje w niektórych krajach – na przykład w Czechach czy Turcji. Mylą się jednak ci, którzy myślą, że nie trzeba o nim nic wiedzieć w Polsce. I nie chodzi tylko o przedsiębiorców, którzy współpracują z firmami spoza naszego kraju. Zgodnie z obowiązującymi w tej chwili przepisami (to znaczy zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 1 sierpnia 2017 roku) z takiego sposobu podzielonej płatności mogą korzystać ci nabywcy, którzy otrzymali fakturę z określoną na niej kwotą podatku VAT. Nie jest to mechanizm, o którym muszą coś wiedzieć osoby prywatne, ponieważ obowiązuje on w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników w relacji firma-firma. Każdy podatnik VAT będzie miał założony specjalny rachunek VAT, na który to będzie można wpłacać należne pieniądze.

Split payment – czemu warto?

Mechanizm podzielonej płatności jest bardzo wygodny, ponieważ nie trzeba później ze wszystkiego ponownie się rozliczać. Wszystkie podatki trafiają od razu na wskazane konto, skąd są pobierane. To wielkie ułatwienie, z którego niewątpliwie warto korzystać i wykorzystuje to w tej chwili coraz więcej osób.

Categorized: Uncategorized